• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 13 دی 1400
کد مطلب : 149847
+
-

ملاقات در ایران از سمندریان تا پیروزفر

نمایشنامه دورنمات در ادوار مختلف و توسط نسل‌های مختلف تئاتری روی صحنه رفته است

  نمایشنامه «ملاقات بانوی سالخورده» از متن‌های محبوب تئاتری‌ها در ایران است. این نمایشنامه نخستین‌بار سال۱۳۵۱ توسط حمید سمندریان ترجمه و در تالار مولوی روی صحنه رفت و بعد از آن هم دست‌کم 3اجرای مهمش در خاطره‌ها مانده است. سال۵۱ سمندریان ملاقات بانوی سالخورده را با حضور چهره‌هایی چون جمیله شیخی، آذر فخر، اکبر زنجانپور، غلامرضا طباطبایی و علی رامز بر صحنه برد. ۳۵سال بعد سمندریان اجرایی دیگر از این نمایشنامه را این بار در سالن اصلی تئاتر شهر بر صحنه برد. در این نمایش که سال۸۶ اجرا شد گوهر خیراندیش، پیام دهکردی، علی رامز، فرخ نعمتی، میرطاهر مظلومی و هوشنگ قوانلو حضور داشتند. سال۹۳ هادی حجازی‌فر که هنوز به شهرت سینمایی نرسیده و به کارگردانی تئاتر می‌پرداخت، اقتباسی از متن دورنمات در فرهنگسرای نیاوران بر صحنه برد. اجرای حجازی‌فر احتمالا متفاوت‌ترین اجرای نمایش معروف دورنمات است که به‌صورت موزیکال و در شمایل نمایش عروسکی بزرگسال اجرا شد و صادق ملکی، آرش (علی) فلاحت‌پیشه، پریناز لطف‌اللهی و فرهاد تفرشی از جمله بازیگرانش بودند. حجازی‌فر به همراه شعله محمدی نمایشنامه را بازنویسی کرده بود. پارسا پیروزفر هم ۳سال پیش این نمایشنامه را با عنوان«ملاقات» روی صحنه برد. اجرای پارسا پیروزفر که از اسفند۹۷ تا اردیبهشت۹۸ در تئاتر‌شهر روی صحنه بود یکی از موفق‌ترین تئاترهای دهه90 است. در این اجرا پانته‌آ پناهی‌ها، رضا بهبودی، سیاوش چراغی‌پور، مهدی حسینی‌کیا، هومن کیایی و داریوش موفق حضور داشتند. اگر در نخستین اجرای ملاقات بانوی سالخورده سمندریان نمایشنامه را از متن آلمانی ترجمه کرده بود، پارسا پیروزفر متن دورنمات را از ترجمه انگلیسی‌اش به فارسی بازگردانده بود. ملاقات یکی از پرمخاطب‌ترین نمایش‌های این سال‌ها و به روایتی دومین نمایش پرفروش تاریخ تئاتر ایران است.


گوهر خیراندیش در نقش  کلارا زاخاناسیان یکی از ارکان مهم دومین اجرای حمید سمندریان از نمایشنامه دورنمات بود.


سمندریان در نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» یکی از کلاسیک ترین و وفادارترین اجراها را نسبت به متن نمایشنامه ارائه داد. 35 سال بعد از اجرای اول، سمندریان دوباره سراغ نمایش دورنمات رفت که در آن مقطع یکی از اتفاق های مهم تئاتر ایران بود. 


حجازی فر در ابتدای دهه 90 با بازنویسی متن دورنمات نمایشی موزیکال بر صحنه برد.


پارسا پیروزفر که در دهه 90 بیشتر در عرصه تئاتر فعال بود، اجرایی متفاوت از متن دورنمات را با نام «ملاقات» بر صحنه برد که یکی از پرمخاطب‌ترین نمایش های دهه 90 بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید